Årets julklapp är en officiell utmärkelse som varje år ges till en särskild pryl som aktualiserats under året. Det är inte bara fråga om spekulationer kring vilken som blir den mest köpta julklappen, för då hade sådant som strumpor eller skidhandskar vunnit år efter år, utan det är HUI Research som står för utnämningen. HUI Research är ett företag som ägs av branschorganisationen Svensk Handel och man har utsett årets julklapp sedan 1988. Syftet är att främja julhandeln och ge butikerna ökad försäljning. Hittills anses detta vara Sverige mest lyckade PR-kampanj genom tiderna.
Kriterier för årets julklapp
Det ställs en del krav på vad som ska bli årets julklapp. Officiellt så finns det tre kriterier som bör uppfyllas av presenten. Den ska vara en aktuell produkt som representerar samtiden. Antingen kan det vara en helt ny produkt eller något som återupptäckts under året. Den ska dessutom kunna säljas bra i stora volymer och tilltala många typer av människor. HUI Research har bestämt att Virtual Reality-glasögon kommer bli den populäraste julklappen i år, vilket är en alldeles färsk teknikpryl på marknaden. VR-glasögonen, eller hjälmen, tillverkas av flera olika företag. Playstation, HTC och Samsung har alla sina egna VR-glasögon.
Årets julklapp under tidigare år
Har du koll på vilka som varit tidigare års julklappar? Förra året var det robotdammsugaren och för två år sedan blev det aktivitetsarmbandet. Hittills domineras listan av diverse teknikprylar då det ofta är dessa som får snabbt genomslag och kan representera samtiden. Teknikprylar är dessutom ofta bra julklappar som passar ung och gammal och både tjejer och killar. 2003 utsåg man dock mössan och 1999 boken till årets julklapp, vilket ändå får betraktas som betydligt mer tidlösa julklappar än vad kanske gps-mottagaren (2007) och det elektroniska husdjuret (1997) var. Nu återstår det bara för tomten att göra sitt jobb och köpa rätt saker inför julafton.